Tuesday 11 September 2012

Teknik Beladiri - Teknik Menangkis Serangan


Dalam keadaan musuh menyerang kita perlulah menangkis serangan bagi mengelakkan dari terkena tumbukan atau tendangan dari musuh. Serangan musuh ditepis atau ditangkis bagi menyelamatkan anggota badan dari ditumbuk atau ditendang dan seterusnya memudahkan langkah kita untuk menyerang balas musuh tadi.



Serangan biasanya dilakukan samada tangan kosong, tangan bersenjata ataupun kaki, jadi perlu diketahui cara bagaimana mahu menangkis serangan ini terlebih dahulu pada peringkat awal kerana jika tidak dapat menangkis serangan musuh maka sukar untuk melakukan serang balas berikutnya.





Serang yang menggunakan tangan kosong atau tangan bersenjata boleh ditangkis dengan tangan atau kaki dimana tangan ditepis sebelah sebelah luar atau dalam supaya tumbukan tidak mengenai sasaran. Manakala jika menggunakan kaki sebagai teknik tangkisan, kaki perlu diangkat lebig tinggi dan menendang secara menyerong bagi mengalihkan tangan musuh ke sasaran.

Jika musuh menyerang menggunakan kaki teknik menangkis serangan boleh digunakan tangan atau kaki dimana kaki ditangkis di sebelah luar atau dalam. Kaki akan ditolak ke kiri atau ke kanan dan tendangan tidak mengenai sasaran.

Bagi tangkisan menggunakan kaki biasanya kawasan lutut mangsa akan ditendang semula dengan pantas sebelum tendangan sampai. Kaki akan diblok dan tendangan tidak sampai ke sasaran mangsa.

Selain dari teknik menangkis menggunakan tangan dan kaki ada juga beberapa teknik yang boleh digunakan untuk mengelakkan dari terkena serangan musuh iaitu teknik mengelak dan teknik mengelek.

Dalam teknik mengelak kita akan membuat sedikit gerakan samada ke kiri atau ke kanan  manakala teknik mengelek adalah memusingkan badan ke kiri ataupun ke kanan bagi mengelak dari tumbukan atau tendangan.

Teknik Beladiri boleh dipelajari dengan mudah dari rumah hanya 10 minit sehari dengan mendapatkan produk di bawah ini :-






Akan bersambung pada siri akan datang dengan penerangan melalui gambar dan video bagi memudahkan kefahaman anda semua......

Sebelum itu cuba baca dulu ebook tentang rahsia beladiri dengan klik pada banner dibawah ini :-

 








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...