Wednesday 6 March 2013

Panduan Beladiri Wanita : PENGENALAN



SEJAK kebelakangan ini pelbagai gejala negatif seperti rogol, rompak, ragut, buli, dera, bunuh dan penculikan kerap berlaku. Budaya negatif ini semakin menular mewarnai sebahagian daripada kehidupan manusia khususnya negara kita Malaysia. Disebabkan gejala itu, masyarakat setempat mula kembali prihatin betapa pentingnya ilmu beladiri dalam kehidupan seharian.

Tidak kira apa jenis seni beladiri pun ianya wajib diwarisi oleh kita untuk menghadapi gejala yang tidak sihat ini yang kian menular. Siapa lagi kalau bukan diri kita perlu bersedia membanteras gejala ini. Mangsa kepada pemangsa ini tidak kira peringkat usia, jantina atau status ; tua, muda atau kanak-kanak, miskin atau kaya, lelaki atau perempuan, kuat atau lemah semuanya akan menerima padah jika tidak berwaspada.


Atas kesedaran dan keprihatin, maka lahirlah 'Panduan bela diri wanita' yang telah diperkenalkan hasil daripada penyelidikan teori, praktikal dan pengalaman saya terdahulu. Di atas rasa tanggungjawab wajib di kongsi bersama, saya sedia memberi tunjuk ajar untuk golongan wanita yang mengambil berat tentang keselamatan dengan mempelajari dan memperkasakan diri selain satu langkah berjaga-jaga mempertahankan diri di saat tidak terduga. 

Apa itu 'Panduan bela diri wanita'? Ternyata ianya bukanlah satu penemuan baru dalam beladiri tetapi ia adalah cara atau sistem mudah yang berkesan untuk mempertahankan diri dalam bentuk realiti dan praktkal menggunakan kepelbagaian kaedah beladiri seperti SILAT dan MMA iaitu Mix-Martial Art. Gabungan teknik ini, maka terpaculah idea saya untuk menerbitkannya. Mudah-mudahan 'Panduan bela diri wanita' ini mendapat sokongan dari pelbagai pihak dalam menyebarkan ideologi bela diri dan keselamatan ini disamping berbakti pada semua masyarakat yang memerlukan.

Petikan dari : http://akmaledge.blogspot.com/2013/01/ep8-panduan-beladiri-wanita-kenali.html


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...