Sunday 24 February 2013

Teknik Beladiri - Teknik Mematikan Gerak Musuh


Dalam teknik beladiri adakalanya kita perlu untuk mempercepatkan proses pergaduhan dengan menggunakan teknik mematikan gerak lawan bagi mengelakkan musuh melakukan serangan yang bertubi-tubi dan kita gagal untuk mengelak serangan musuh.

Teknik ini biasanya boleh digunakan bagi musuh yang menggunakan senjata dan juga tangan kosong. Tujuannya antara lain musuh terkunci pergerakan samada kaki atau tangan. Dalam melakukan teknik ini memerkukan kepantasan pergerakan badan menuju ke arah badan musuh.



Sebagai contonhya musuh menumbuk lalu kita menepis tangan dan dibawa ke arah perut serentak dengan kaki kiri atau kanan melangkah rapat ke badan musuh memberikan kita peluang untuk mematikan gerakan tangan dan kaki kita bebas untuk menekan atau boleh juga menolak badan musuh.

Begitu juga sepakan jika musuh menendang sisi kita boleh melangkah masuk kaki ke bahagian tengah kedua kaki sambil musuh boleh juga ditolak dan dijatuhkan ke bawah.

Teknik mematikan gerak musuh juga boleh diaplikasikan secara menarik tangan musuh apabila menumbuk. Caranya menangkap tangan dan menarik ke arah badan sambil kita melangkah ke arah musuh dan rapatkan badan kita dangan musuh.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...