Wednesday 3 October 2012

Teknik Beladiri - Gerak Langkah Menghadapi Musuh


Setiap seni beladiri mempunyai teknik tersendiri apabila menghadapi musuh terutamanya dari segi gerakan dan langkah untuk mematahkan serangan musuh. Ada banyak cara dan gerakan yang digunakan dalam seni mempertahankan diri tetapi secara umumnya dapatlah saya kategorikan kepada dua jenis gerakan atau langkah.

Bagi menghadapi musuh ada sesetengah seni beladiri melangkah ke depan musuh untuk melakukan serangan balas atau kuncian manakala ada juga yang melangkah ke belakang musuh untuk mematahkan serangan.



Biasanya silat gayung banyak menggunakan teknik langkah ke hadapan musuh dan di samping bergerak ke hadapan dilakukan serangan balas. Bagi silat cekak banyak mengunakan teknik melangkah ke belakang musuh untuk mematahkan serangan lawan seterusnya mengunci lawan.

Setiap gerakan langkah ke hadapan dan ke belakang musuh mempunyai kelebihan dan risiko tersendiri dimana melangkah ke depan musuh lebih berisiko untuk dikalahkan oleh pihak lawan manakala melangkah ke belakang musuh kurang berisiko untuk dikalahkan oleh musuh.

Setiap teknik melangkah mempunyai buah pukulan masing-masing untuk mematahkan serangan lawan ataupun menepis serangan samada dari tangan kosong atau tendangan kaki.

Kesimpulan setiap gerakan langkah harus dilakukan dengan cepat dan disusuli dengan serangan balas bagi mengelakkan musuh menyerang semula apabila kita bergerak ke hadapan atau ke belakang musuh.
Akan bersambung pada siri akan datang dengan penerangan melalui gambar dan video bagi memudahkan kefahaman anda semua......

Sebelum itu cuba baca dulu ebook tentang rahsia beladiri dengan klik pada banner dibawah ini :-

 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...